Bedugulva
A forgalmi dugó a legújabb civilizációs mellékhatások közé tartozik, még néhány generációval ezelőtt is szinte ismeretlen jelenségnek számított, legalábbis hazánkban. Az utóbbi évtizedekben azonban sokszorosára nőtt a forgalomban lévő autók száma, ezért különösen a nagyvárosokban mindennapos jelenségnek számít, hogy az 50-100 évvel ezelőtti autóforgalom kiszolgálására tervezett úthálózat nem bírja el a rázúduló rengeteg járművet, az utak „beállnak”, a sofőrök feje pedig főhet a dugóban. De pontosan miért is alakulnak ki a dugók?
A dugók leggyakoribb okai
Általános tévhit, hogy a dugókat mindig balesetek vagy útfelújítások okozzák, a dolog azonban nem ennyire egyszerű. Természetesen ha koccanás vagy valamilyen munkálatok miatt lezárnak egy-két sávot, az torlódást idéz elő, de ez olyankor is előfordulhat, ha nem történik semmi rendkívüli. Matematikai modellek segítségével egy kutatócsoport bebizonyította, hogy egy váratlan lassítás is elegendő lehet jelentős kocsisor kialakulásához. Amikor valaki lelassít, mögötte is mindenkinek lassítania kell. Az első autós persze ebből nem érzékel semmit, hiszen a következő pillanatban gázt ad, és újra felveheti a számára kényelmes tempót, kilométerekkel mögötte azonban óhatatlanul is feltorlódnak az autók. Ugyanilyen hatást válthat ki az is, ha valaki a sávok között cikázva igyekszik gyorsabban előrejutni – neki sikerül gyorsabban haladnia, az utána következők azonban óhatatlanul is lelassulnak.
Mi a megoldás a dugók ellen?
A fentiekből következik, hogy a dugók kialakulásában nagy szerepe van a vezetési stílusnak, éppen ezért az elkerülésükre is nagyobb az esély, ha tudatosabban vezetünk, nem fékezünk váratlanul, és egyenletes tempóban haladunk a saját sávunkban. Autópályán haladva segíthet ebben a tempomat használata, az útvonal megtervezésénél pedig azok az alkalmazások, amelyek kiválasztják a kevésbé forgalmas útszakaszokat. Az igazi megoldást azonban nem ez jelentené, hanem az autóforgalom csökkentése. Amerikai kutatások szerint ha a nagyvárosokban 1%-kal kevesebben ülnének autóba, az 15%-os könnyítést jelentene a forgalom számára. Egy felmérés szerint Budapesten a legnagyobb csúcsforgalom idején 15 km/h-val lehet haladni, aminél egy kerékpáros kényelmes tempóban tekerve is gyorsabban közlekedik, de bizonyos esetekben a tömegközlekedés is jó alternatívája lehet az autózásnak.
Természetesen nem válthat mindenki biciklire vagy metróra, így a dugók valószínűleg továbbra is az életünk részét képezik. Az Autófelszerelések.hu megszüntetni sajnos nem tudja a dugókat, de az abban való araszolást segít kényelmesebbé tenni minden autótípusra kapható kartámaszokkal, könyöklőkkel.