Honnan tudom milyen autóm van?
Honnan tudom milyen autóm van? 7+1 szempont és segédlet
Ha már vásároltál nálunk, vagy még csak nézelődő vagy, feltűnhetett, hogy sok esetben a különböző termékkategóriáknál először ki kell választanod az autó típusát, és csak ezt követően tudod megnézni a felszereléseket.
Ez azért van, mert nagyon sok az autóspecifikus termékünk, ami azt jelenti, hogy az adott felszerelés csak az adott típusú és évjáratú kocsihoz passzol.
Épp ezért úgy gondoltuk, hogy hasznos lesz egy kis segédlet a jövőbeli vásárlásodhoz. (És persze tök jó móka hosszasan elsorolni, hogy pontosan milyen kocsid van akkor, ha valaki kérdezi.)
Honnan tudhatod, hogy pontosan milyen autód van?
Az elsőre banálisnak tűnő, és egyszerű kérdésre nem is olyan könnyű válaszolni. Te például tudod, hogy hányas évjáratú, milyen szériás, hány ajtóval rendelkezik, felnyílik-e a hátsó szélvédő, illetve van-e rajta facelift?
Ugye, hogy ugye... nem annyira egyértelmű.
De miért is teszünk fel ilyen, látszólag kukacoskodásnak tűnő kérdéseket? És mikor van rá szükséged?
Amennyiben:
- kartámaszt, könyöklőt;
- autószőnyeget, csomagtértálcát;
- légterelőt,
- karosszéria védelmet;
- kerékpártartót,
- vagy tetőcsomagtartót szeretnél vásárolni, ezek minden esetben autóspecifikus termékek.
Amelyik csomagtértálca például jó egy Alfa 147-esbe, nem jó egy 159-es Alfába, és így tovább, hiszen ebben az adott esetben más a padló kialakítása.
Ahhoz, hogy minden tökéletesen passzoljon, pontosan a kocsidnak megfelelő autófelszerelést kell megvenned. Máskülönben nem lesz olyan szaki a világon, aki rá tudja helyesen rakni az autódra úgy, hogy minden tökéletesen illeszkedjen.
Most, hogy ezeket tisztáztuk, nézzük is meg, hogyan állapíthatod meg az autód különböző tulajdonságait.
#1 Honnan tudhatom meg az autóm évjáratát?
Ez talán a legegyszerűbb: ehhez ugyanis elég előkapni a forgalmidat, és a B-pont lesz a kocsid évjárata.
#2 Milyen kivitelű a kocsim?
Ez már sokszor nem annyira egyértelmű, különböző autó típusok vannak, ezeket jó egy kicsit tisztázni, mert sok a félreértés az egyes kiviteleknél.
A szedán típusú a klasszikus, 4 ajtós, lépcsőshátú kivitel, ahol a csomagtartó külön nyílik és nem az ablakkal az utastérben.
A kombi hátulja ugyanolyan magas, mint az utastere, épp ezért nem lépcsőshátú kivitel, mint a sedan változat. Valamint a másik jellemzője, hogy 5 ajtós kivitel.
A csapott hátú vagy másnéven hatchback autó csomagtartója kisebb a szedánnál és a kombinál is, 3- vagy 5 ajtós kivitelben is készül. (Ez az ajtók száma plusz a csomgtartókéból adódik, ne zavarjon össze. Tehát két ajtó + csomi = 3 ajtós kivitel, négy ajtó + csomagtartó = 5 ajtós kivitel).
A liftback egyfajta átmenet a szedán és a csapott hátuljú autó között (bár inkább a szedánra hajaz). Ha a hátsó szélvédő a csomagtartóval együtt nyílik, akkor tudhatod, hogy egy liftback autó boldog tulajdnosa vagy.
A coupé (kupé) jellemzője, hogy nincs B-oszlop, így az autó vonalvezetése eltér a szedánoktól.
A 3 ajtós kupék jellemzője, hogy az első ülések nagyobbak, míg hátul jellemzően kisebb a hely.
A kupé 5 ajtós, limuzinnak is nevezett változata a kupé vonalát követi, azonban mellette sportos is. (A limuzin egyébként megtévesztő, nem hagyományos értelemben vett limuzinok, de a köznyelvben gyakran használják ezt a kifejezést.)
A kabriót talán nem is kell megmagyarázni: ezek a motorikusan hátrahajtható tetejű autócsodák.
A SUV mozaikszó Sport Utility Vehicle szóból ered, városi terepjáróként is szokták emlegetni. Magas padlószint, utastérrel egybeolvadó csomagtér a jellemző rá.
A crossover és a SUV közé gyakran egyenlőségjelet tesznek. Nem nagyon hibáztatjuk őket, hiszen nagyon hasonlítanak, azonban megkülönbözteti őket, hogy a crossoverek kisebbek a SUV-oknál.
A családi autók, vagyis az egyterűek magasított autók, általában három üléssorral és tolóajtóval. Nagycsaládosok autója, amiben mindenki kényelmesen elfér.
A kisbuszok nagyobbak a családi autóknál, habár ezek is egyterűek de több mint hét üléssel rendelkeznek. Ilyen például a Ford Transit is.
#3 Hány ajtós az autóm?
A legegyszerűbb, ha az ajtók számát úgy nézed, hogy hányon keresztül lehet bejutni. A 4 ajtós szedánok esetében például a hátsó szélvédőn keresztül nem tudsz, ezért is mondják őket 4 ajtósnak. Azonban az ötajtósok esetén az utastér öt ajtón át elérhető.
A kisebb autók (hatchbackek, csapott hátuljúak) jellemzően 3 ajtósak (ugye ezt már bővebben kifejtettük feljebb), de vannak 5 ajtós változataik is.
#4 Melyik ablakok nem nyílnak és melyek igen?
Itt egy kicsit visszakapcsolunk az előző témához.
Egy sedan hátsó ablaka például nem nyílik fel, azonban egy hatchback (csapott hátuljú) vagy egy liftback hátsó ablaka felnyílik a csomagtérajtóval együtt (például a Ford Mondeók, vagy a Honda Accordok esetében).
#5 Milyen a tető kialakítása?
Itt is szokott némi zavar lenni az erőben, úgyhogy érdemes tisztázni, hiszen sokan nem tudják, pontosan milyen típusú a kocsi teteje.
- Léteznek úgynevezett fixpontos tetők, ebben az esetben a tetőn egy kis ablak vagy egy csavarhely található.
- A normál tetős autók esetében az ajtó alá kapaszkodik egy kicsi fém fül, és itt is lehet csavarhely.
- A tetőkorlátos kivitel esetében a kocsi teteje és a korlát között van hely, ezt meg is lehet markolni.
- A tetősínes autóknál egy kb. 2-3 cm magas sín fut végig a tetőn, és nincs közte rés.
- Régebbi autóknál vagy tehergépkocsiknál jellemző az esőcsatornás vagy t-profilos kialakítás.
- Illetve az extrás autókon napfénytető található.
Ez főleg a tetőcsomagtartók esetében lehet fontos.
#6 Mit rejt a csomagtartó?
Csomagtértálca vásárlása esetén például nagyon fontos tudni, hogy a csomagtartóban található-e:
- mankókerék és/vagy teljes, normál pótkerék és/vagy defektjavító készlet;
- van-e benne mélynyomó;
- illetve a kisbuszoknál/egyterűeknél az, hogy hány személyes a kivitel.
#7 Van-e facelift vagy nincs?
A facelift tulajdonképpen egy adott modell arculatváltása, arculatfrissítése. Ha nem vagy biztos abban, hogy volt-e az autódnak ilyen ráncfelvarrása, a Google-ön nézz utána annak, hogyan néz ki a faceliftes, illetve a facelift nélküli változat.
Ugyanúgy kell eljárnod akkor, ha nem vagy biztos benne, hogy például II-es vagy III-as Skoda Octaviád van-e.
Tipp: a facelift esetében gyakran nagyon pici az eltérés, így érdemes nagyon jól végignézni az eltéréseket.
+1 Lehet, vagy nem lehet tetőcsomagtartó?
Egy viszonylag újabb keletű probléma, ami leginkább az elektromos és a hibrid autókat érinti, hogy a gyártó nem minden esetben engedi a tetőcsomagtartót.
Például a 2019-es Toyota Camrynál az USA-ban gyárott verziónál lehet, a Európai Unióba gyártott verziónál pedig nem engedélyezett a tetőcsomagtartó.
De ugyanilyen a Hyundai Ioniq is. A benzines verzió esetében a gyártó engedélyezi a tetőcsomagtartót, a Plugin-Hybrid/elektromos motor esetében viszont már nem.
Végezetül pedig fontos tudnod, hogy az autón van-e vonóhorog, tudsz-e vontatni, illetve a vonóhorgos kerékpártartóra lehet-e csak használni a vonószemet.
Tudod milyen autód van?
Kattints ide és válaszd ki hozzá a megfelelő terméket!
Nem tudod beazonosítani az autódat? No problemo.
A cikkünkben igyekeztünk minden eshetőségre kitérni, de sok esetben tényleg nagyon nehéz beazonosítani egy-egy pontos modellt. Épp ezért, ha elakadtál vagy kérdésed van, akkor fordulj hozzánk bizalommal az elérhetőségeink valamelyikén.
Ugyanakkor szükségünk lesz egy "egészalakos" képre is az autóról, amin minden pontosan látszik.