Amit a légterelő vásárlás kapcsán tudni érdemes…
Az autóra szerelhető oldalablak légterelő négy funkcióval rendelkezik.
- Az ablakot 3-6 cmre le lehet húzni, úgy hogy a levegő mozogjon, de huzat ne legyen az autóba.
- Az ablak lehúzásával a szélvédő párásodása megelőzhető.
- Eső esetén nem csap be a víz a résnyire nyitott ablakon.
- A jól megválasztott légterelő kifejezetten esztétikus az autón.
Légterelők fajtái:
Személyautóknál szempont, hogy a légterelő az oldalsó visszapillantó tükör felső vonaláig megy le, vagy egészen az alsó sarokba.
A teljesen lemenők a népszerűbbek, de vigyázni kell, hogy az elektromosan behajló tükörnek legyen helye. Ezt a legegyszerűbben úgy tudjuk megnézni, ha a behajtott tükör az ablaküvegtől 1.5-3 cm-re van, akkor az már általában elegendő a 4-5 cm széles légterelők esetén, ha 4 cm hely is van, akkor választhatjuk a puffosabb 6-7 cm széles légterelőket.
Amennyiben a hely még kisebb, s rendszeresen behajtásra kerül a tükör, akkor javasolt a tükör felső vonaláig menő légterelőt választani.
Teherautóknál jellemző az ablak felsőrészre szerelhető egyenes vagy első és felsőrészre szerelhető L alakú légterelő, ritka esetben az első háromszögletű ablakra is rámenő légterelő. A felső részre szerelt fogja a levegőt, de az ablakon való kinyúlásban nem akadályoz (ez azért fontos lehet autópálya vagy parkoló autómatánál). Az L elakú légterelő nagyobbat fog, de el kell dönteni, hogy zavar-e a kilátásban, illetve ablakon való kinyúlásban.
A légterelő választása és szerelése:
A légterelő gyártók úgy készítik termékeiket, hogy otthoni körülmények és tudással is felszerelhetők, nem kell hozzá szakember. A választás, vásárlás, felszerelés során felmerült kérdésekből szemezgettünk:
- Hogyan rögzül a légterelő? Ragasztóval, vagy U alakú rögzítő kapcsokkal. Heko mindkettővel, Szatuna, Climair és Gelly csak kapcsokkal. A kapcsokat érdemes a függőleges részbe betenni a tükör mellé és a B/C oszlop mellé, így az U alakú kapcsok megvezetik az üveget.
FONTOS, hogy felszerelés előtt portalanítsa az ablak belső kávát, azt csavarhúzóval vagy ronggyal. A hozzá adott kapocs körmös része a kárpit felé néz, a sima rész a légterelő felé.
- Az elektromos ablak visszanyit, mit tehetek? Az előbb említett függőleges helyre betett kapocs ezen is segít. A visszanyitás régebbi autóknál az elérett kédergumi mellé betett újabb akadály miatt lehet, az újabb autóknál az ujjodazáródás gátló miatt.
- Az elérett kédergumi egyébként is problémás lehet a légterelő használata esetén, de a megoldás a vékonyabb anyagú (Heko) légterelő használata.
- Az új autók taníthatók az ablak végállására. A légterelő betétele után felhúzva, az utolsó pillanatban még egyszer rá kell húzni az elektromos gombbal, hogy az teljesen a helyére menjen. Ezután a gyújtást levesszük, s pár perc várakozás következik. Aztán újra próbálja. Autótípusoknál változó, hogy ezt a műveletet 1-5 között kell végrehajtani.
- A légterelő kiálló alkatrésznek minősül, ezért gépi autómosó nem vállal rá garanciát. A mosatásnál egyébként is vigyázni célszerű, mert a perem alá benyomott kosz vagy víztől a tapadását elveszti.
- Tehetek-e fel egyszerre légterelőt és fóliát az ablakra? Ebben a kérdésben különböző álláspontokat kell egyeztetni…. Mindkettő utángyártott termék, melyek ráadásul ugyanarra az eszközre kerülnek. A fólia belülre, a légterelő kívülre. Egyik gyártó sem tiltja a másikat, de a kapocs felsértheti az üvegen levő belső fóliát. Javaslatunk szerint ezesetben egyiktől vagy másiktól tekintsen el, vagy a légterelőt folyékony ragasztóval rögzítse. Erre jól bevált a Patex gyártó 30 perc alatt kötő gél állagú ragasztója.
- A légterelő beragasztása olyan autóknál is indokolt ahol az ablakrész eléggé keskeny, így nincs meg a 8-12 mm rögzítő perem, emiatt idővel kijön az ablakperemből (Pl. Nissan Almera, Suzuki Vitara, S-Cross).
- A korábbi légterelő kiesett, elvesztettem: Az több dologból is adódhat, de nagyon jó eséllyel szerelési problémára vezethető vissza, ha az közvetlen szerelés után veszik el. Amennyiben ez már hetek-hónapok-évek múlva, akkor az inkább a későbbiekben fellazult ragasztás, kimozdult kapocs, elérő kédergumira vezethető vissza.
- Egy légterelőt, csak hátsót kaphatok-e? Az összes gyártó és vagy két elsőt vagy 4 darabos szettet forgalmaz.
- UV álló-e a légterelő? A légterelő értelemszerűen UV álló műanyagból készül, de abban ne bízzunk, hogy az utasokat védi az UV sugárzástól, hiszen az általa takart felület töredékes a teljes ablakfelületnek.
- A légterelő színes sötét, füstszínű: de minden esetben átlátszónak kell lennie, hiszen KRESZ-ben meghatározott, hogy a látóteret nem korlátozhatja.