E-bike kisokos: így válaszd ki a tökéletes elektromos kerékpárt
Nem is kérdés, hogy lassan kicsiny hazánkba is begyűrűzik az e-bike forradalom. Nyugaton már az eladott bringák mintegy harmada elektromos bicikli. Ettől ugyan mi még messze vagyunk, de a növekvő tendencia a hazai kerékpárutakon kanyaró kerékpárokat elnézve elég szembetűnő.
Mivel mi is sokat e-bike-ozunk, úgy gondoltuk, érdemes a felhasználó szemével egy kisokost összeállítani. Épp ezért ez egy nagyon átfogó cikk lesz, amiben mind a vásárlás előtt állók, mind a középhaladó e-bikeosok megtalálják a nekik való olvasmányt.
Ne is szaporítsuk tovább a szót, vágjunk is bele.
E-bike vagy pedelec? Nem ugyanaz
Mindjárt az elején érdemes kibogozni azt a gordiuszi csomót, amibe a legtöbb kezdő belefut, és totálisan beletekeredik.
Az elektromos biciknek ugyanis két típusát különböztetjük meg:
- az e-bike-okat
- és a pedeleceket.
Ezeket nagyon gyakran használják egymás szinonimájaként, pedig nem ugyanarról van szó.
Mi az az e-bike?
Az e-bike-oknál nem kell tekerni a pedált ahhoz, hogy haladj, hanem egy gomb, vagy gázkar segítségével tudod a bringát működtetni. Érdemes és jó tudni, hogy külföldön kell hozzá jogosítvány, biztosítás, sőt rendszám is, itthon azonban kisebb teljesítményű motorok vannak forgalomban, így nem szükséges.
Mi az a pedelec?
Ami alatt sokan e-bike-ra gondolnak, azalatt valójában a pedelecet értik. Maga a pedelec szó egyébként a pedal-electric-cycle szó hármasából született meg. Ebben az esetben az elektromos rásegítés csak akkor jön létre, ha pedálozol.
A bringák esetében maximum 25 km/h órás sebességig működik a rásegítés. Jó tudni, hogy ennél nagyobb teljesítményt elektromos rásegítéssel nem lehet elérni, mert a 250 W-os motor gyárilag leszabályoz vagy kikapcsol, maximum tehát csak önerőből, tekeréssel tudsz többel menni.
Illetve van a pedeleceknek most már egy újabb típusa is, az úgynevezett speed pecelec, vagy s-pedelec, amihez már vezetői engedély és felelősségbiztosítás is kell, hiszen itt már egy komoly, akár 1000 W-os motoros elektromos rásegítés van. Az s-pedeleckkel már egyébként akár 100 km/órás sebességet is el lehet érni.
De: mivel a hazai köznyelv a pedelecet és az e-bike-ot rendszeresen összemossa, a cikkben – a pedelec szinonimájaként – mi is e-bike-ot fogunk használni. Azonban ez ne tévesszen meg: a bejegyzés mindvégig a pedelecekről szól majd.
Pedál- vagy nyomatékszenzoros pedelec
Még tovább bonyolódik a helyzet, ami nem könnyíti meg kezdőként a választást, hiszen a pedeleceknek is két különböző típusa van:
- a pedálszenzoros
- illetve a nyomatékszenrozos pedelec.
A pedálszenzoros pedelec
Ezen típus esetén az érzékelő a pedál mozgását figyeli. Itt a rásegítés mértéke, és a hatótáv is alulmarad a nyomatékszenzoros e-bike-októl. Sőt, ma már elavultnak számít a technológia, hiszen a nyomatékszenzoros bringák mind hatótávban, mind rásegítésben rájuk vernek.
Viszont tény és való, hogy jóval olcsóbbak a nyomatékszenzoros társaiknál, azonban a nagyobb gyártók zöme nem igazán foglalkozik ezzel a technológiával.
A nyomatékszenzoros e-bike
A nyomatékszenzoros e-bike-okat már messziről fel lehet ismerni, hiszen a váz sok esetben vastagabb, mint a hagyományos kerékpárok esetében. Ezenkívül van egy elegánsabb megoldás is, ahol a vázba integrálják az elektromos motort, így a váz kvázi olyan, mint egy hagyományos kerékpáré.
Ennél a típusnál már az indulás pillanatában beindul a rásegítés, hiszen az érzékelő érzi a nyomatékot. Ebből kifolyólag sokkal jobb, egyszerűbb vele tekerni, főképp a lejtőkön, ráadásul az akksi kapacitásától függően akár 100 km körüli is lehet a hatótáv.
Állami támogatás az e-bike-okra
Tény és való, hogy itthon akkor robbant be igazán a e-bike eladások száma, amikor állami támogatást kaptak rá mind a kereskedők, mind a magánszemélyek.
A pedálszenzoros e-bike-okra 2022-ben maximum 100 ezer forintos támogatás igényelhető, a vételára pedig legfeljebb 600 ezer forint lehet.
A nyomatékszenzoros kerékpárokra pedig 180 ezer forintos állami támogatás jár, ebben az esetben a e-bike nem lehet drágább 1,2 millió forintnál.
Tipp: a részletes e-bike pályázati leírást a linkre kattintva olvashatod el.
A hatótávok legendája
A gyártók által megadott hatótáv a legkisebb rásegítéssel értendő, normál testsúly (maximum 80 kg) mellett. A kulcsszó itt az, hogy ha az e-bike-ot a legkisebb rásegítéssel használod, akkor tulajdonképpen ugyanazt a dinamikát kapod, mintha egy tök közönséges, hagyományos biciklivel mennél.
Azonban épp az a varázslatos a pedelecben, amikor nagyobb rásegítést használsz. Ám itt a bökkenő: ekkor ugyanis a gyártó által megadott hatótáv is szignifikánsan csökken.
A későbbiekben megmutatjuk, hogy a különböző típusoknál ez a jelentős csökkenés a gyakorlati tapasztalatban mégis mit jelent.
Milyen típusú e-bike-ot válassz?
Lehet, hogy kicsit kezdőként most sok volt az infó, szóval ismételjünk egy kicsit.
Az e-bike és a pedelec nem ugyanaz, csak tévesen használják egymás szinonimájaként a szót, de a legtöbben az elektromos rásegítéses kerékpárokra gondolnak.
Ezeknek két különböző altípusa van: a pedál-, illetve nyomatékszenzoros technológiájú biciklik. Az előbbi olcsóbb, de elavultabb, a másik sokkal elterjedtebb.
Most, hogy ezeket tisztáztuk, itt az ideje, hogy tippeket adjunk az e-bike választására vonatkozóan.
#0 Biztos, hogy egyáltalán szükséged van e-bike-ra?
Senkit nem akarunk sem rá, sem lebeszélni a pedelecekről.
Rengeteg előnye van, ahogy az látni is fogod, ugyanakkor a hátrányokról már mindjárt az elején érdemes beszélni, hiszen itt eldöntheted, hogy egyáltalán tovább olvasd-e a cikket vagy sem.
Először is: egy e-bike baromi nehéz, 25 kiló környékén van. Tehát, ha fel akarod vinni az emeletre, mert például csak ott, lakásban tudod tárolni, akkor lépcsőn iszonyat nagy szívás felcipelni.
Ha autón szeretnéd a biciklit szállítani, akkor arra is figyelned kell, hogy inkább 25-30 kg-os teherbírású súlytartományba eső kerékpártartót válassz. Nagyon sok női vázas profilú e-bike-ot adnak el; ha te is ilyet szeretnél, akkor fontos, hogy olyan biciklitartót válassz, ahol sínbe kerül bele a kerék, itt ugyanis a vázat fogókar tartja, merthogy nincs felső cső, amit bármire is rá tudnál akasztani.
Ha pedig lemerül az akkumulátor, és nincs töltőpont a közelben, akkor szintén hatalmas szívás e-bike-ot tekerni, legalábbis azt, ami nem tölt vissza.
Ha ezen túljutottál és ezután is szilárdan kitartasz amellett, hogy márpedig neked szükséged van e-bike-ra akkor, uzsgyi tovább és ugorjunk is a következő pontra.
#1 A felhasználás módja
A felhasználás módja szerint lehetnek városi e-bike-ok, trekkingek és e-MTB-k is. Nagyon fontos a kiválasztás során, hogy tudd, mire akarod használni a biciklit.
Terepre szeretnél menni? Akkor akkor mountain bike-ra vagy cross trekkingre van szükséged.
Amennyiben inkább a bringautakat választod, ez esetben a túrázósabb vonalú, trekking kerékpár lesz a kényelmes választás számodra.
#1 E-bike-ok városi használatra
Belépőszintű bicikliként, első kerék meghajtású, női váz profilos és a csomagtartó alatti akkumulátoros bicikliket adnak el leginkább a kereskedők.
Ennek jellemzője, hogy
- vagy nincs rajta sebességváltási lehetőség,
- vagy pedig három sebességet lehet váltani, illetve a rásegítés fokozatát is lehet állítani három szinten.
A bicikli felhasználása ebben a kategóriában teljesen egyértelmű: városi használatra javasolt. Ugyanis hiába a hangzatos, 70 kilométeres hatótáv, egy kisebb 300 W-os akksi esetében ez a valóságban 20-30, de maximum 40 km, és a töltési ideje is meglehetősen hosszú.
Viszont tök ideális választás például annak, aki városon belül, ekkora hatótávban jár dolgozni, és a munkahelyén, a munkaidő alatt fel tudja tölteni az e-bike-ot. Itt pedig tényleg egy tipikus, városi útról beszélünk, maximum mérsékelt emelkedőkkel.
#2 E-bike terepre és túrázáshoz, avagy e-mtb és e-trekking
MTB pedelecet a hegyesebb, dombosabb túrákhoz érdemes választani (például Dobogókő, Pilis), míg a trekkinget inkább aszfaltos útra, kerékpárútra (adott esetben akár egy Velencei-tó vagy egy Balaton körhöz).
Ezeknél a típusoknál beszélhetünk középmotoros típusról, illetve arról az esetről, amikor a hátsó keréknél van az elektromotor.
A leggyakoribb, és épp ezért könnyen felismerhető, amikor az akkumulátor a ferde vázon található. Egy sokkal dizájnosabb megoldás, ahogy írtuk, amikor a ferde vázba integrálják az akksit.
(Ugyanakkor lehet, hogy az akkumulátor a csomagtartó alatt található, habár ez itthon kevésbé elterjedt, és külföldön is inkább a régebbi modelleknél található meg.)
A kivehető akksi egyébként azért is előnyös, mert ilyenkor az akkumulátort egyszerűen fel tudod vinni a dokkolóval együtt és a lakásban is fel tudod tölteni, nem kell tehát vesződni az e-bike-kal.
A másik érv, ami a kivehető akkumulátorok mellett szól, hogy ha a biciklit szállítani akarod, akkor akksi nélkül 3-4 kilót nyersz, ez pedig sokat számít egy kerékpártartó terhelhetősége szempontjából.
#3 Single e-bike
A szingli vagy single e-bike-ok jellemzője, hogy egész egyszerűen nincs rajta váltó. Ebből adódóan, mivel a terepviszonyoknak megfelelően nem tudsz játszani a váltóval, leginkább városi használatra ajánlott.
Adott esetben például egy futárnak is szuper választás és óriási segítség, hiszen nem kell tekergetnie és játszania vele, hanem elég csak tekernie.
Emiatt persze maga az e-bringa is könnyebb, hiszen nincsenek rajta váltók, nincs elől sem hátul plusz fogaskerék és karok sem.
Emiatt a meghibásodás mértéke is sokkal kevesebb.
A single e-bike jellemzően férfi vázas felépítésű, tehát ha single pedelecet választasz, akkor érdemes olyan kerékpártartót is venni hozzá.
#4 Terepbicikli, avagy downhill
A röviden DH-ként is emlegetett pedelec sajátos megjelenésű, ezer közül is megismered, ha már egyet láttál.
Szélesített kormány, szélesített pedál, széles váz, és jellemzően dupla akksi.
Az összteleszkópos DH-k teljes felfüggesztéssel rendelkeznek, extra mozgást biztosítva.
Így nagyon durva, köves, sziklás terepen is lehet velük haladni, nagy sebességgel. Ezek az összteleszkópos DH-k épp ezért leginkább az extrém sportolók kedvencei, vagy egész egyszerűen azoké, akik rajonganak ezekért a formabontó vonalakért.
Az extrák miatt persze a súlya is jóval nagyobb, mint adott esetben egy e-MTB-nek, így ha ilyen pedeleced van, akkor nagyon meg kell gondolni, hogy milyen bringatatartód vásárolj hozzá.
#5 Országúti e-bike
Minden bizonnyal neked is megvan az a videó, ami nem is olyan régen bejárta a világsajtót: egy országúti versenyen valaki hatalmasat bukott, de a kerék csak forgott és forgott tovább.
Ott persze valószínűleg csalás történt, azonban tény, hogy országúti kerékpárokat is lehet kapni elektromos rásegítéssel.
Olyan szempontból azonban érdekes, hogy az országúti kerékpárok sok esetben 30-40 km/órás sebességgel is haladnak, itt pedig ugye a motor 25 km/óráig segít rá elektronikusan. Azonban a biciklizés élményét nem veszi el, sőt: ha szeretsz rádőlni a bringákra, és kedveled az országúti kerékpározást, akkor ennek az elektromos változatát is imádni fogod.
#6 E-City
Nem olyan rég Olaszországból jöttünk haza, és Nápolyban lettem figyelmes egy furcsa, kvázi BMX méretű e-bikera, amin az emberek úgy ülnek, mint majom a köszörűkövön.
A biciklin lévő nagyon széles, púpos gumi (gyakorlatilag big foot) nagyon jól jön akkor, amikor zötyögős úton macskakövön, vagy kátyús úton, vagy villamossín szabdalt úton mész, viszont a magas üléspozíció meg a magas kormánypozíció meg egy kényelmes tekerési lehetőséget ad.
Őszintén nem hittem, hogy ennyire kényelmes, főleg hogy itthon nem sok ilyen kerékpárt láttam furikázni (annál többet viszont kereskedésekben).
Azonban amikor kipróbáltam, rájöttem hogy nagyon-nagyon életképes a konstrukció, és kint nagyon népszerű, ezt használják többek között üzleti céllal is, például árut hoznak és visznek vele.
#7 S-pedelec
Végül pedig elérkeztünk a speed-pedelec, vagy röviden s-pedelec nevezetű biciklihez.
Ahogyan azt a cikk elején is írtuk, ebben az esetben nem 25 km/óráig segít rá az elektromotor, ahol 45, de akár 100 km/órás sebesség is elérhető.
Itt pedig jóval nagyobb motorok hajtják, amiből kifolyólag jóval nagyobb teljesítményű akkumulátorokat is kell rátenni.
A hatótáv tekintetében szintén az a szitu, mint amit már normál e-bike-oknál is kitárgyaltunk, vagyis a gyáró által mért adatokat el kell osztani kettővel, és megkapjuk a körülbelüli, tényleges hatótávot.
Hallani olyanról, hogy ezeket nemcsak terepen, hanem közúton is használják, viszont ahogy a sebességből is látszik; ez már rég túlmutat egy egyszerű kerékpáron, ez sokkal inkább motor.
És úgy is kell kezelni, hiszen kell bukósisak, kötelező biztosítás, és jogosítvány is.
Ha mindennek ellenére, vagy épp ezért ilyen bringát szeretnél, akkor a downhillhez hasonló preferenciákkal rendelkező kerékpártartót kell választani. Ugyanis nagyon széles rajta mind a pedál, mind a kormány, és nagyon sok olyan kiegészítő van rajta, ami miatt nehéz fogópontot találni rajta.
A motor elhelyezkedése
A motorok elhelyezkedése szempontjából három típust különböztetünk meg: első, közép, illetve hátsó motoros e-bike-okat.
Haladjunk is szépen sorrendben.
Első motoros e-bike-ok
Az első motoros e-bike-ok főleg a városi bringák körében igen elterjedtek. Az egyik legnagyobb előnyük természetesen az áruk, hiszen rendkívül olcsók.
A másik pedig az, hogy ha lemerül az akksi, akkor ugyanúgy tekerhetsz velük, mint a normál, hagyományos bringákkal.
De azért nem eszik olyan forrón a kását, ugyanis az első motoros bringák kezelhetősége jóval rosszabb, mint a közép vagy hátsó elektromotorral felszerelt pedeleceké.
A másik probléma az e-bike vezérlése. Egy nyomatékszenzoros pedelecekkel szemben ugyanis nem érzékeli, mekkora erőt fejtesz ki, épp ezért a motor mindig ugyanolyan teljesítményt ad. (Tehát itt nem nyomatékszenzoros, hanem pedálszenzoros technológiáról beszélünk.)
Az elektromos motor elhelyezkedéséből adódóan egy másik probléma is van. Ez pedig, hogy szinte lehetetlen a teleszkópos villás e-bikeokkal úgy kihúzni, hogy ne adódjon időről időre valamilyen technikai probléma.
Itt ilyenkor ugyanis a teleszkóp kap egy plusz extra terhelést, a motor miatt. Ezért, ha ilyen kerékpárt szeretnél, akkor jobb döntés, ha egy merev villás pedelec mellett teszed le a voksodat.
Középmotoros e-bike-ok
A gyártók mind a trekking mind az MTB e-bikenál a középmotoros verziót tekintik etalonnak. A középmotoros pedelecekről annyit érdemes elöljáróban elmondani, hogy a pedál kicsit szélesebb, emiatt egy picit más tartást igényel, mint például a hagyományos bringa.
Javarészt nyomatékszenzoros biciklikről van szó, így az elektromos rásegítés szinte azonnali.
Azonban jöjjön egy kis saját tapasztalat: a középmotoros e-bike (még egyszer: ez az én egyéni tapasztalatom) nem tölt vissza. Pedig ez fontos lenne, mert ha például neki indulsz a Dobogókőnek, és lemeríted az e-bike akkumulátorát, akkor onnan bizony piszok nehéz lejutni.
Ez persze azért van, mert felfelé menet nagyon keményen tekersz, emiatt a rásegítés is sokkal nagyobb; ergo jobban meríti az akkumulátort.
Na most itt érdemes visszatérni a cikk elején is említett, gyártók által meghatározott hatótávra. Általában az e-trekking és az e-mountain bike esetében 70-100 km-es maximális megtehető távolságot adnak meg. És itt a hangsúly a maximális megtehető távolságon van, ideális körülmények között.
Tehát, a Dobogókős példánál maradva: hiába csak 11-12 kilométer távot kell adott esetben megtenni, mire felérsz a csúcsra, a 70 km-es hatótáv eltűnik, mint szürke szamár a ködben.
Persze, ha előrelátó vagy és viszel magaddal póttöltőt, akkor – amíg megismeredsz a helyi gasztróval – nemcsak te töltődsz energiával hanem az e-bike-od is. De azért valljuk be őszintén: nem jó ezen parázni és számolgatni a kilométereket, hogy meddig elég az akkumulátor.
Hátsó elektromotoros e-bike-ok
De ha visszatöltős az e-bike-od, akkor a lejtőn lefelé megindulva 60-70%-os hatékonysággal töltődni fog az akksi. Ez, az előző példánál maradva, annyit jelent, hogy Dobogókőről visszafelé gurulva gyakorlatilag egy szinte tizenegynéhány százalékos töltöttségi szinten lévő akksit 50-60 százalékig fel tudsz tölteni a saját kinetikus energiájából.
Na, ezt a visszatöltést viszont csak a hátsó elektromotoros biciklik esetében tapasztaltam.
Szemben a középmotorossal a hátsó motoros általában fordulat-, vagy pedálszenzoros. Ez annyit jelent, hogy meg kell tegyél legalább egy teljes fordulatot ahhoz, hogy bekapcsoljon a rásegítés. Viszont amikor bekapcsol, akkor hirtelen, mint egy tüzes paripa, ránt egyet a biciklin.
Találkoztam már olyan hátsó motoros kerékpárokkal, ahol nem kellett megtenni egy fordulatot, nyilván ez nem pedál-, hanem nyomatékszenzoros verzió volt.
A hátsó elektromotorral rendelkező pedeleceknél egyébként elöl is van a szokásos kettő vagy három sebesség, és hátul is 5-8 sebesség, magyarul megvan a huszonegy váltás.
A hátsó azonban tényleg minden esetben visszatöltött, sőt még akkor is tudtam vele játszani, amikor teljesen lemerítettem az akkumulátort.
Vázak
Habár férfi és női vázas megoldásokról beszélünk, ez nem azt jelenti, hogy neked, nőként ne lehetne férfi vázas bringád, vagy férfiként női vázas biciklid.
Azonban, mivel a nők és a férfiak testfelépítése, és súlya is eltér, ha férfiként női vázas biciklit akarsz vásárolni, akkor nagyon figyelj oda, mekkora a teherbírása, illetve mennyire strapabíró az anyag. És mindenképp próbáld ki, hogy jó-e a méret, kényelmes-e, mert nagyon eltérőek lehetnek az egyes konstrukciók.
Plusz ugye le kell mondani olyan kényelmi megoldásokról, hogy több cuccot is fel tudj helyezni a vázakra.
Férfi vázas
A mountain bike-ok esetében nagyon gyakoriak a férfi vázas bringák. Sőt, sok nő is választja inkább a férfi, mint a női vázas megoldást, ha MTB-ről van szó.
Ha az elsődleges szempont, hogy tudj kulacsot, kis táskát is feltenni a bicikli felső csövére, akkor érdemes inkább a férfi vázas típus mellett döntened.
Női vázas
A női vázas kerékpárok kialakulásához egy nagyon rövid történelmi áttekintést kell, hogy adjunk. Mivel a nők a XIX. században szoknyát hordtak, így a férfi vázas biciklik kiestek a pixisből. Erre ugyanis, nőként egyrészt nehéz volt felülni a szoknyában, másrészt be is akadt a ruhanemű.
Az alacsony vagy női vázas biciklik és a láncvédő azonban megoldást adtak a problémára, hiszen szoknyában is kényelmesen fel lehetett rá ülni, és tekerni vele. Viszont a női váz hátránya, hogy nem volt túlságosan strapabíró,így erősebb, keményebb vázat készítettek, ami viszont nehezebbé tette a kerékpárt.
Ezeket a mai technológiával szerencsére már kiküszöbölték, mondhatjuk úgy is, hogy a férfi és a női vázak "összeértek".
Ha viszont szigorúan geometriában nézzük, a jó női vázas biciklik ismérve, hogy a felsőcső rövidebb, a nyeregcső hosszabb, valamint van homlokcső is. Egy férfi trekking kerékpárhoz viszonyítva a női trekkingnek például hajlítottabb a kormánya is, ez ugyanis jobban idomul a női testfelépítéshez.
Tippek e-bike használóknak, személyes tapasztalatok alapján
Most nézzünk meg néhány olyan tippet is, amelyet már e-bike-al rendelkezőknek ajánlunk, és a saját személyes tapasztalatainkon alapulnak.
Játék a váltókkal
No igen, a váltás... Ez egy érdekes téma.
Ha az e-bike-ot normál körülmények között, tehát aszfalton, betonon, döngölt földúton használod, akkor nem kell játszani a váltókkal, csak belőni egy kényelmes tempót és hajrá.
Ha egy kis emelkedőt kapsz, érdemes feljebb kapcsolni a rásegítést, lejtőn pedig visszavenni.
A középmotoros, illetve a hátsó motoros e-bike-ok esetében is valahol középtájon szokás tartani, így be lehet lőni egy ideális tempót. Viszont, ha szeretsz gyorsulni (én például imádok), akkor a maximumra kell tekerni, és úgy lehet hasítani, hogy szinte vág a szél.
Jó tudni, hogy 25 kilométernél ugyan lekapcsol a motor, de saját erődből tovább tekerhetsz, tehát simán 25 km/óránál többel is tudsz menni.
Ismerd meg Magyarországot, és merészkedj el a határon túlra is
Engedjetek meg egy kis személyes élménybeszámolóval tarkított Magyarország reklámot is.
Az e-bike-os kalandjaimhoz elsősorban single-t használok, városi üzemmódban. Azonban hosszabb távra, dombosabb vidékekre és aszfalt útra a downhillt vagy a terepbiciklit preferálom.
A Tatabányán lévő Turulból például csodálatos panoráma tárul eléd, én is gyakran tekerek ide, és onnan egy igazi élmény a legurulás is. Ha a környéken jársz, mindenképp
Tata-Tatabánya útvonalon található patak-parton menj keresztül, ugyanis gyönyörű szép az egész rész a tavakkal és unblock mindennel együtt.
Úgy gondolom, ha e-bike-ot használsz, akkor a saját lakókörnyezetedet pikk-pakk meg fogod ismerni, és vágyni fogsz a környezetváltozásra: Épp ezért egyre messzebb és messzebb merészkedsz majd.
Javaslom, hogy először ismerd meg a magyar tájakat is, hiszen gyönyörűek, például a Pilis, Dobogókő, a Tisza-tó, a Hortobágy vagy a Balaton-felvidék és a déli part is. Aztán szépen jöhet Szlovénia, Ausztria is, amik szintén csodálatosak, főleg a Triglav, a Logarska Dolina és az Alpokalja.
És itt jön képbe a kerékpártartó szükségessége. Persze mondhatja az ember, hogy bérel helyben, és bizonyos esetekben egyébként ez a jó megoldás, azonban sokan ragaszkodnak ahhoz, hogy saját bringával menjenek, a jól ismert beállításokkal.
Tehát a döntés igazából a tiéd, nincs jó vagy rossz választás ebből a szempontból, csak mindkét opciónál mások a preferenciák.
Kerékpártartó az e-bikeokhoz
Mivel pedelecekről beszélünk, célszerű olyan kerékpártartót választani, pláne két bicikli esetén, ahol minimum 45 kilogramm a teherbírás.
Három e-bike esetében minimum 60 kg teherbírás javasolt, de érdemes kimatekozni, hogy a kiegészítőkkel együtt összesen mekkora súllyal is rendelkezel. Ezt nemcsak nem érdemes, hanem nem is ajánlott túllépni, ellenkező esetben ugyanis saját és mások biztonságát is kockára teszed.
A súlynál azért lehet picit csalni. Például, ha kivszeszed az akksit, akkor máris nyertél kerékpáronként 3-4 kilogrammot, ami 3 e-bike esetében már akár 12 kilogramm is lehet.
Viszont itt minden egyéb tartozékot is bele kell számolnod a szállítás során: a sárvédőt, a csomagtartót, a láncvédőt, az extra világítást is.
Alapvetően az e-bike kerékpártartó esetében három szempontot érdemes figyelembe venned.
- Hogy hol helyezkedik el a motor
- Mekkora a vázméret (vázba rejtett motor vagy sem)
- Mekkora a kerékpár tényleges súlya (kiegészítőkkel együtt)
Illetve downhill esetében extra odafigyelés szükséges, hiszen nem szokványos biciklikről beszélünk. Egyébként is a downhill tulajdonosok nagyon háklisak arra, hogy egyetlen matrica sem sérülhet meg, így olyan kerékpártartót kell választani, ahol az e-bike-ok kellő távolságra vannak egymástól, és biztosan nem érnek össze.
Mivel a DH-k esetében nagy gumiról is beszélünk, olyan szélességű sínre lesz szükséged, ami be tudja fogadni a 3,4 colos kerekeket is. Ha pedig még ennél is szélesebb, big foot gumival rendelkezel, akkor pedig nincs mese: vásárlás előtt nem elég lemérni, hanem bele is kell próbálni a bringatartóba.
Mivel egy e-bike nem könnyű, ezért a tartó vásárlása előtt figyelj arra is, hogy ne kelljen emelgetned, hanem a lehető legegyszerűbben és leggyorsabban fel tudd helyezni rá az e-bike-ot.
Tetőre szerelhető e-bike tartó
Amennyiben tetőre szerelhető e-bike tartót szeretnél, úgy vedd figyelembe, hogy a kocsi tetejének max. teherbírása 70 kg körül van, azonban érdemes inkább ez alá lőni.
Épp ezért jó választás lehet például a Farad Pesio tetőre szerelhető e-bike tartója, ami 25 kg-os teherbírású, és automata záródással rendelkezik.
Vonóhorogra szerelhető e-bike tartó
A másik megoldás, ha vonóhorogra szerelhető e-bike tartót választasz.
A Thule Easyfold XT kerékpártartója például a prémium kategóriát képviseli. A kerékpártartó összehajtható, így kis helyen is elfér, alig akkora, mint egy túrahátizsák. Ugyanakkor két darab, legfeljebb 30 kg-os e-bike is kényelmesen elfér rajta. Ezenkívül pedálosan dönthető, így az e-bike-okat tök könnyen fel tud rá helyezni.
A használatáról itt láthatsz egy rövidebb videót:
Mérsékeltebb árfekvésű a Hapro Atlas Prémium XFold II, ami szintén összehajtható, és szintén 2 darab, maximum 30 kg-os pedelec szállítására alkalmas.
Egyszerű összeszerelni, ahogy a mellékelt videónk is mutatja:
Érdemes ügyelni az arányokra is. Egy 1-3 millió forintos e-bike esetében nem érdemes a 80 ezer forintos kategóriában nézegetni, hiszen egész egyszerűen nem szolgálja ki az igényeidet. Azonban már relatíve alacsonyabb árkategóriában, például 150-200 ezer forinttól kaphatóak nálunk olyan kerékpártartók, amik már maradéktalanul megfelelnek az e-bike-ok szállítására is.
Egyébként mi nyitottak vagyunk a negyedik kerületben található, autófelszerelések.hu üzletünkben arra is, hogy behozd hozzánk az e-bike-odat is feltesszük a kerékpártartóra. Neked is sokkal kényelmesebb az, hogy nem kell utólag bosszankodni, és hívogatni az (egyébként nagyon kedves és segítőkész) ügyfélszolgálatunkat.
Összegzés
Egy szó mint száz, a vásárlásnál érdemes végiggondolni, hogy hosszabb távon mire szeretnéd használni a biciklit, és meddig ér az a bizonyos takaró.
Egy belépő szintű, városi modell például alkalmatlan arra, hogy megkerüld vele adott esetben a Tisza-tavat vagy épp a Balatont, ehhez e-trekkingre lesz szükséged.
Amennyiben dombos vidékeken is szerentéd használni az e-bike-ot, nemcsak sík aszfalton és döngölt utakon, úgy az e-MTB lesz a legjobb választás.
Ha javarészt országúton tekersz, szereted a sebességet, és nem zavar, hogy be kell hajolnod a kerékpáron, akkor az országúti e-bike a befutó.
Ha terepen, akarod használni és durván megjáratni, akkor a cross típusú e-bike-ot kell választanod.
Amennyiben pedig vegyesen (aszfalton és terepen) is akarod majd használni a pedelecedet, akkor a DH-t vagy MTB-t javasoljuk.