Új jelszó kérése
Autófelszerelés Blog
2017.08.23 10:01

Tragacsok és a Nobel-díj, no meg a garancia

George Akerlof, amerikai közgazdász az 1970-es években kezdett az asszimmetrikus információra épülő piaci helyzetekkel foglalkozni, közgazdasági szempontból. Az egyik azóta is legismertebb elméleti közgazdasági tanulmányában tette közzé az úgynevezett tragacspiac-modellt, a piacok összeomlásáról. Az ilyen irányú kutatásaiért aztán 2001-ben Nobel-díjat kapott.

Akerlof tragacspiaca, bár egy mindenki számára könnyen érthető autópiaci szituációból indul ki, és azt elemzi, a szabad piacok bármilyen területére érvényes következtetéseket von le. Az elmélet szerint a versenyzői piac akkor működik megfelelően, ha érvényesül benne a tökéletes információ elve. Leegyszerűsítve ez valami olyasmit jelent, hogy a vevőnek tisztában kell lennie mások döntéseivel, ami ez esetben annyi, hogy minél pontosabb információkkal kell rendelkeznie a termékekről, szolgáltatásokról, minőségről, árról, választékról, hogy az esetleges információbéli hiányosságait az eladó saját előnyére ne használhassa ki. Ha az elv nem érvényesül, fennáll annak a veszélye is, hogy a piacról a legjobb minőségű termék, áru vagy szolgáltatás kivonul, létrejön a kontraszelekció, a piac összeomlik.

akerlof

Az eladónak tehát, bármilyen üzlete legyen is, minden körülmények között az az érdeke, hogy az általa nyújtott minőségről torzításmentes információkat közöljön, még akkor is, ha esetleg valamiféle érdekellentét mást tenne logikusabbá. Tudjuk, hogy a piacon sokszor jelenik meg a közgazdaságtanban „csalárd magatartásnak” nevezett üzleti viselkedés. Ez egészen egyszerűen azt jelenti, hogy az eladói oldal valótlant állít, vagy valamit elhallgat az árujáról. (Külön kutatás tárgya, hogy a reklámok mennyire szolgáltatnak tökéletes információt, mennyiben alakítanak asszimmetrikus információn alapuló helyzeteket...) Az elmélet szerint ezzel az egész piac működését veszélybe sodorhatja. Mit tehet a vevő, ha gyanakszik?

Megismeri a tragacspiac-modellt, és tudja, ha az eladó tökéletes és megbízható információt közvetít, akkor bátran ad garanciát is a termékére... A garancia pedig bizalmat teremt.