Tényleg minden kilométeróra csal?
Sokáig csak városi legendának tartották, a GPS-eszközöknek és a mindenki számára elérhetővé vált mobilos applikációknak köszönhetően azonban ma már bárki meggyőződhet róla, hogy őt is átverte-e az autógyártó, és valóban mást mutat-e kilométerórája a valós sebességnél. Aki veszi magának a fáradságot, és tényleg ellenőrzi, az rá fog jönni, hogy a „legenda” igaz, a kilométerórák kivétel nélkül úgy vannak beállítva, hogy többet mutassanak a tényleges sebességnél. De miért?
A háromlábú traffipaxok és a VÉDA-kapuk létét mind az az előfeltevés igazolja, miszerint a közúti balesetek első számú okozója a gyorshajtás. Bár ezt már sokan és sokféleképpen igyekeztek megcáfolni, a politikai döntéshozók füléig egyelőre nem ért el a hangjuk, így az Európai Unió mindenre kiterjedő szabályozása központi módon próbálja csökkenteni a gyorshajtást, mégpedig úgy, hogy kimondja: a sebességmérő sohasem mutathat kevesebbet a valós tempónál. Amelyik cég ezt nem tartja be, az nem hozhatja forgalomba termékét, vagyis egy rosszul kalibrált sebességmérő miatt egy egész modell piacra dobását megtilthatják. Természetesen ezt egyik gyártó sem szeretné kockáztatni, ezért az összes kilométeróra úgy van beállítva, hogy valamivel többet mutasson a tényleges sebességnél. De mennyivel?
Az autofelszerelesek.hu információi szerint az átlagos eltérés 10%, de ez kiegészülhet még további 4 km/h-val. Könnyen kiszámolható tehát, hogy minél gyorsabban megyünk, annál jobban át vagyunk verve. Ha a valóságban 50 km/h-val haladunk, a sebességmérő 55-59 km/h közötti értéket fog mutatni, ami a szabálykövető autósokat arra készteti, hogy lassítsanak. Városi forgalomban ez még alig észrevehető, autópályán haladva azonban az eltérés már igen jelentős, mert azt jelenti, hogy amikor a műszerfal szerint 130-cal száguldunk, a valós sebességünk csupán 114-118 km/h között van. Lehet persze azzal érvelni, hogy mindez csak a mi érdekünkben történik, felnőtt emberként azonban joggal érezhetjük úgy, hogy gyerekként kezelnek bennünket, és ahelyett, hogy képesnek tartanák az autóvezetőket a felelős döntések meghozására, átveréssel akarják őket a szabályok betartására ösztönözni.
Az autofelszerelesek.hu azt javasolja azoknak, akik saját maguk szeretnék eldönteni, mennyivel mennek, hogy használjanak GPS-alapú sebességmérést, a kellemetlenségek elkerülése érdekében pedig szerezzenek be egy lézeres traffipaxjelzőt.