Ha túl-, ki- vagy belóg...
Autózni nem csupán annyit jelent, hogy a kocsit személyszállításra használjuk. Sokszor kell tárgyakat, terheket is A-ból B-be juttatni, amihez muszáj igénybe venni a járművünket. Bicikli a gyereknek, kajak a családi nyaraláshoz, új bútor az új lakásba, állványok a telekre stb. A teherszállítás szabályai aprólékosan kidolgozottak a KRESZ-ben, mégis sok autós vét, ha rakományt szállít. Az alábbiakban, hely hiányában, csak néhány alapszabályt skiccelünk fel; annak, akit részletesebben érint a téma, a KRESZ 47. §-át kell tanulmányoznia.
Fontos tudni, hogy a rakományszállítást illetően eltérő szabályok vonatkoznak a zárt autókra és a nyitott rakfelületű járművekre. Speciális eset, ha a szállítmány nem fér a gépjármű csomagterébe, vagy túlnyúlik a rakfelületen. Ezekben az esetekben általános szabály, hogy a túlnyúló rakományt minden esetben jelölni kell, és ez a szabály az álló járművek túlnyúló terheire is vonatkozik! A jelölés 40x40 cm-es, piros vagy piros-fehér csíkos zászlóval, táblával történhet. Korlátozott látási viszonyok között, illetve éjjel a szabályzatban meghatározott módon, világítással is fel kell hívni a figyelmet a túlnyúlásra.
A fentiek talán nem sok újdonságot tartalmaznak. Kevesen tudják azonban, hogy a KRESZ 47§ (2.) b értelmében személygépkocsival nem szállítható olyan rakomány, amely kilóg a csomagtartóból, hiszen ez a megoldás nem teszi lehetővé, hogy a „jármű ajtajainak, illetőleg a rakfelület oldalfalainak lezárását ne gátolja” - vagyis hogy minden ajtó zárva legyen. Amennyiben fenyőfát, csónakot, rudakat stb. szállítunk, minden esetben tetőcsomagtartóra van szükség!
A személygépkocsira szerelt tetőcsomagtartó rakománya oldal irányba nem lóghat túl az autón, előre és hátrafelé pedig legfeljebb 40-40 cm-rel lehet hosszabb a jármű hosszánál. Ez a korlátozás a nyitott rakfelületű gépjárműveken úgy módosul, hogy a rakomány előre a jármű elejéig, hátra legfeljebb 2 m-nyire (de a rakfelület hosszának felénél nem nagyobb távolságra) lóghat ki.
A fő szabály pedig, mint minden esetben a közlekedés során, az, hogy mindent úgy kell elhelyezni, szállítani, hogy a közlekedés biztonságát, a személy- és vagyonbiztonságot semmi ne veszélyeztethesse!